جشنواره انتخاب سازمان برتر

تعریف جشنواره

به منظور تشویق و ترغیب سازمانها و دستگاه های اجرایی کشور جهت بهبود وضعیت نظام پیشنهادی خود، در 9 دوره اخیر همایش ملی نظام پیشنهادها، جشنواره انتخاب برترینهای این حوزه نیز در سطوح تعیین شده برگزار و سازمانهای سرآمد طی مراسمی در اختتامیه همایش ملی معرفی می­گردند که تاکنون 9 دوره از این جشنواره برگزار و از استقبال چشمگیری برخوردار شده است.

اهداف جشنواره

کمک به انجام خودارزیابی توسط مدیران و دست اندرکاران نظام پیشنهادها در سازمانها و آگاهی از نقاط قوت و فرصت های بهبود و تعریف پروژه های بهبود به منظور تکامل و بلوغ نظام های پیشنهاد ایجاد انگیزه در مدیران ارشد و مسئولین نظام پیشنهادها در سازمان ها برای شتاب بخشیدن به اصلاح و تکمیل سیستم های استقرار یافته جهت شرکت در جشنواره ارزیابی ملی و دریافت جوایز ملی ایجاد زمینه و فرصت برای بهینه کاوی (Benchmarking) از برترین ها و شناسایی تجارب موفق اجرا و همچنین گسترش ارتباطات و یادگیری متقابل سازمانهای فعال در اجرای نظام پیشنهادها کمک به طراحی و پیاده سازی کامل تر نظام پیشنهادها برای سازمانهای مبتدی

دامنه شمول

دامنه شمول و طبقه بندی سازمان ها برای دریافت جایزه ملی جشنواره:
کلیه سازمان ها، دستگاه های اجرایی، شرکت ها و بنگاه های دولتی و خصوصی ثبت شده در کشور می توانند متقاضی دریافت این جایزه باشند.
دستگاه های اجرایی دولتی:
-
وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی
-
شرکت های دولتی
خصوصی:
-
ساخت و تولید
-
خدمات

سطوح جشنواره

تندیس الماس (از ۹۰۱ تا ۱۰۰۰ امتیاز)
تندیس زرین (از ۸۰۱ تا ۹۰۰ امتیاز)
تندیس سیمین (از ۷۰۱ تا ۸۰۰ امتیاز)
تندیس بلورین (از ۶۰۱ تا ۷۰۰ امتیاز)
تقدیرنامه تعهد به تعالی نظام پیشنهادها (از ۴۰۱ تا ۶۰۰ امتیاز)
گواهی نامه اهتمام به تعالی نظام پیشنهادها (از 301 تا ۴۰۰ امتیاز)

روند اجرایی جشنواره

تکمیل فرم خوداظهاری در سایت همایش بر اساس مدل موجود در سایت
تعیین شاخصها برای انتخاب ارزیاب و سرارزیاب توسط کمیته عالی جشنواره و درخواست رزومه افراد پیشنهادی و بررسی رزومه ها و انتخاب فهرست نهایی ارزیابان و سرارزیابان بر اساس شاخصهای تعیین شده
برنامه ریزی ارزیابی و اعلام آن به سازمانهای متقاضی
ارزیابی سازمانها و ارائه گزارش توسط سرارزیاب به کمیته داوران جشنواره
بررسی گزارش بازخورد در کمیته داوران جشنواره (جلسه همگن سازی) و حضور موردی یا تماس تلفنی سرارزیاب
بررسی نهایی و اعلام رتبه سازمانها بر اساس سطوح جایزه ملی در کمیته داوران جشنواره

مدل ارزیابی جشنواره

در طراحی مدل تلاش بر این بوده است که تصویر کاملی از نظام پیشنهادها ترسیم گردد و شرکتها بر اساس مقایسه خود با آن به جنبه های قوت و ضعف سیستم پیشنهادهای خود را واقف گردند. مدل ارزیابی نظام پیشنهادها حول ۸ معیار و ۱۱۳ زیر معیار طراحی شده است. همچنین در بخشهایی از طراحی مدل ،از مدل اروپایی تعالی سازمانی (EFQM) که خوشبختانه رواج مناسبی در کشور یافته و پوشش آموزشی گسترده ای در میان کارشناسان مدیریتی کشور داشته است الهام گرفته شده است. همانند مدل EFQM جمع امتیازات ۱۰۰۰ امتیاز است و معیارها به دو گروه توانمندساز (معیارهای ۱ تا ۷) و نتایج (معیار ۸) تقسیم می شود. در توزیع امتیازها ۶۰۰ امتیاز به معیارهای توانمند ساز ( ۷ معیار اول) و ۴۰۰ امتیاز به معیار نتایج (معیار هشتم) تخصیص یافته است.