درباره همایش

 

مقدمه:

ضرورت مشاركت كاركنان در سازمان­‌هاي امروزي مانند هواي تنفسي براي يك موجود زنده است. نيروي انساني به لحاظ برخورداري از قدرت انديشه، خلاقيت و نوآوري بزرگترين دارايي هر سازمان محسوب مي­‌شود، چرا كه هر گونه بهبود و پيشرفت در سيستم هاي فني و سازماني توسط نيروي انساني صورت مي‌­گيرد، توان فكري و انديشه‌­هاي كاركنان در سازمان به عنوان سرمايه بالقوه و نهفته مي­‌باشد. هر سازمان و مديريتي بتواند از اين سرمايه‌­ها بيشترين استفاده را بكند، به همان اندازه امكان رشد و توسعه ميسر خواهد شد. هر چه قدر از انديشه و فكر بيشتر استفاده شود، به همان اندازه توانايي فرد بهبود مي­يابد. از طرف ديگر مشاركت يكي از نيازهاي مؤكد انسان به شمار مي­رود كه ريشه در فطرت بشري دارد. افرادي كه در فعاليت هاي دستگاه اجرايي شركت مي‌­نمايند و از انديشه و فكر خلاق استفاده مي­‌كنند، علاوه بر پيشرفت دستگاه در تعالي خويش نيز گام برداشته‌­اند. براي بهبود بهره­وري از ساز و كارهاي مختلف استفاده مي‌­كنند. يكي از روش­‌هاي مديريتي، بهره­گيري از تكنيك­‌هاي مختلف مديريت مشاركتي است. مشاركت راهكاري است كه به كاركنان امكان مي‌­دهد به جاي اينكه هميشه مديريت و رهبري شوند،  از توانايي‌­هاي خود بهره گيرند، فكر كنند و قوه خلاقيت خود را به كار اندازند و در تصميم­‌گيري­ها مشاركت و دخالت داشته باشند. مشاركت فرآيندي است كه طي آن كاركنان يك سازمان به طور داوطلبانه در تصميم­‌گيري­هاي دستگاه خود همكاري نمايند، به شرطي كه توان و انگيزه مناسب براي همكاري مؤثر را داشته باشند.

كاركنان با انگيزه، توانايي­‌هاي بيشتري داشته و مي­‌توانند در سازمان خلاقيت و نوآوري را افزايش دهند، بزرگترين پشتوانه جهت اعمال مديريت مشاركتي، ايمان، اعتقاد و تعهد مديران سازمانها به نظام مدیریت مشارکتی است، تا زماني كه مديريت سازمان اعتقاد به مشاركت كاركنان نداشته باشد. مديريت مشاركتي تحقق پيدا نخواهد كرد.

روش­هاي متفاوتي براي تحقق مديريت مشاركتي وجود دارد كه عمده­ترين شيوه براي مشاركت كاركنان، استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در يك دستگاه اجرايي مي­باشد.

نظام پذيرش و بررسی پيشنهادها، روشي است كه مي­توان از فكر و انديشه­ كاركنان براي مسئله‌يابي، چاره‌­جويي و حل مسائل و مشكلات سازماني بهره جست. بر اساس این نظام، كليه كاركنان از عالي­‌ترين رده سازماني تا پايين­‌ترين سطح آن مي­‌توانند پيشنهادها، ايده‌­ها، ابتكارات و نظرات خود را براي رفع نارسايي‌­هاي موجود در روند كاري و يا بهبود روش­‌هاي انجام كار و يا افزايش كيفيت توليد ارائه دهند. البته نظام پذيرش و بررسی پيشنهادها فقط شامل بيان مشكل نيست، بلكه ارائه‌­ي راه حل عملي و مؤثر نيز جزئي از آن است.

از اين طريق كاركنان مي‌­توانند به همه فعاليت­‌هاي سازمان بپردازند و پيشنهادهاي اصلاحي خود را بر اساس فرآيندي مشخص تدوين و ارائه نمايند. استقرار این نظام در دستگاه­های اجرايی توجه و حساسيت كاركنان را به فرآيندهاي كار بيشتر كرده و باعث مشاركت بيشتر آنان در دستگاه مي‌شود و با افزايش مشاركت، خلاقيت و روحيه كاركنان، راهكارهاي علمي براي حل مسائل و مشكلات دستگاه اجرايي پديد مي‌­آورد.

 

جایگاه سازمان جهاددانشگاهی تهران به عنوان متولی نظام پیشنهادها در کشور:

در این راستا و براي‌ تحقق‌ اهداف‌ و سياست‌هاي‌ کلان کشور در حوزه نظام پیشنهادها، موضوع ماده 26 سیاست های کلی نظام اداری و اجرایی شدن ماده (20) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور بهره­گیری از ظرفیت­ها و تجارب سازمان جهاد دانشگاهی تهران در زمینه امور اجرایی نظام پیشنهادها، توسعه و بهبود خدمات مربوط و فراهم نمودن زمینه برای ایجاد یک نظام کارآمد در سطح کشور، دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها به شرح زیر تشکیل و ساماندهی شد:

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1391/9/29 بنا به پیشنهاد و تایید رئیس جمهور، وزرا و معاونین رئیس جمهور به استناد اصول یکصد و بیست و ششم، یکصدوبیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد مواد (181) و (186) و بند (ه) ماده (224) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند (112) قانون بودجه سال 1391 کل کشور تصویب نمود:

در اجرای «آیین­نامه اجرایی ماده (20) قانون مدیریت خدمات کشوری» موضوع مصوبه شماره 4221/44196 مورخ 1389/1/14 و به منظور بهره‌­گیری از ظرفیت­‌ها و تجارب سازمان جهاددانشگاهی تهران در زمینه امور اجرایی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها، توسعه و بهبود خدمات مربوط و فراهم نمودن زمینه برای ایجاد یک نظام کارآمد در سطح کشور دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها تشکیل و ساماندهی می­‌شود.

 

مزایای به‌کارگیری نظام پیشنهادها برای سازمان:

الف) مزایای نظام پیشنهادها برای مدیران:

به‌کارگیری نظامی که منشأ صرفه‌جویی اقتصادی، ارتقای بهره‌وری، حذف اتلاف‌ها، کاهش هزینه‌های اضافی و در نهایت سودآوری در سازمان باشد، بی‌شک مطلوب سهامداران و مدیران سازمان خواهد بود. این نظام علاوه بر مزایایی که ذکر شد موجب ارتقای روحیه‌ی کاری کارکنان و بهبود فرهنگ می‌شود.

ب) مزایای نظام پیشنهادها برای کارکنان:

  • وجود نظام پیشنهادها برای کارکنان نه‌تنها ضرری ندارد بلکه منشأ مزایای متعددی است این نظام امکانات متعددی برای کارکنان فراهم می‌کند
  • در قالب این نظام ایده و پیشنهاددهنده به نام وی در سیستم ثبت می‌شود بنابراین امکان دزدیدن ایده و طرح در جلسات توسط دیگران  که عامل دلسردی کارکنان است حذف خواهد شد.
  • براساس استانداردهای نظام پیشنهادها؛ نتیجه بررسی پیشنهاد ظرف مهلت زمانی مقرر در آیین‌نامه نظام پیشنهادها که اغلب کمتر از یک ماه است توسط مراجع مربوطه (و نه افراد نامربوط) تعیین و به فرد اعلام می‌شود.
  • براساس استانداردهای مذکور اگر پیشنهاد غیرقابل اجرا باشد، ذکر دلایل منطقی و مستدل و به‌ صورت مؤدبانه توسط بررسی‌کننده تعیین و در واقع اجرای پیشنهاد برنامه‌ریزی و ارجاع می‌شود. براساس معیارهای مندرج در آئین‌نامه که برای تمام پیشنهادها به‌طور یکسان اعمال می‌شود، امتیاز و ارزش پیشنهاد تعیین‌شده و بر مبنای آن پاداش به فرد پرداخت می‌شود. بنابراین کارگران نیز امکان کسب درآمد از منشأ مشروع خلاقیت و دانش خود را خواهند داشت و مسائل و مشکلات موجود براساس ایده‌های آن‌ها رفع می‌شوند، تا محیط کاری بهتری پدید آید، فرد نیز از اعتبار و رضایت‌مندی شغلی بیشتری نسبت به گذشته در سازمان برخوردار می‌شود. از دیگر مزایای نظام پیشنهادها برای کارکنان ارتقای توان و مهلت عارضه‌یابی، تحلیل گری و خلاقیت است. این ویژگی‌ها در زندگی فردی موجب بهبود و ارتقای کیفیت زندگی می‌شود.
  • كاركنان را ترغيب می‌کند تا از دانش و آگاهي خـود در زمینه بهره‌وری در محـيط كـار استفاده كنند و آن را از قوه به فعل درآورند.
  • كاركنان را وادار به تفكر می‌کند و موجب افزايش توانايي آن‌ها در پرداختن به هر مسئله خواهد شد.
  • هر فرد را در بخش سازماني خود و پيرامون فعالیت‌های جاري به تفكر وا می‌دارد و بديهي است خود آنان به نحو مطلوب‌تری نسبت به حل مشكلات اقدام می‌کنند.
  • زمینه‌ساز تفكر ايجاد خودکنترلی است.
  • دانسته‌های مديريت را در مورد كار و تمايلات کارکنان افزايش می‌دهد.
  • مديريت به قابلیت‌های افراد پي می‌برد و آن‌هایی را كه از توانايي بالا برخوردارنـد شناسایی می‌کند.
  • باعث ايجاد همدلي بين كاركنان و رده‌های مختلف سرپرستي و مديريت می‌شود.

 

اهداف راه اندازی دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها:

  • توسعه و ترویج فرهنگ مدیریت مشارکتی با استقرار سامانه ملی نظام پیشنهادها
  • مدیریت دانش از طریق اطلاع رسانی پیشنهادها و دستاوردهای حاصل از اجرای آنها
  • تبیین مبانی علمی و نظری نظام با استفاده از تجارب و آگاهی های مسئولین نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها به منظور ترویج و آموزش نظام پیشنهادها
  • انتقال تجربیات بین المللی در زمینه استقرار نظام پیشنهادها و مدل های مشابه
  • ایجاد رقابت سازنده میان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برای استقرار و اجرای نظام پیشنهادها
  • ایجاد درگاه ملی نظام پیشنهادها
  • شناسایی و معرفی الگوهای موفق در نظام پیشنهادها از طریق برگزاری جشنواره ملی

 

فعاليت های دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها:‌

  • برگزاری همایش و جشنواره ملی
  • برگزاری کارگاههای آموزشی
  • برگزاری نشست های تخصصی
  • انتشار و توزیع نشریات، کتب و بولتنهای ترویجی
  • اجرای پروژه های طراحی و استقرار نظام پیشنهادها
  • اجرای پروژه های عارضه یابی نظام پیشنهادها
  • اجرای پروژه های بهبود نظام پیشنهادها

 

ضرورت برگزاری جشنواره:

  • آسیب شناسی همایش های برگزارشده
  • راه اندازی جشنواره نظام پیشنهادها
  • بستری نو برای توسعه نظام پیشنهادها
  • ایجاد انگیزه و تقویت باور مدیران در سطح ملی

 

مخاطبین و مشتریان همایش و جشنواره:

دولتی

وزارتخانه های، سازمان ها و دستگاه های اجرایی

خصوصی

شرکت های وابسته به دولت

بخش تولید

بخش خدمات

  • روسا، وزراء، معاونين، مديران عامل سازمانها و اعضاء هئيت مديره
  • معاونين سازمانها و دستگاهها
  • صاحبان مشاغل كليدي دستگاههاي برنامه ريزي و اجرائي
  • كارشناسان دستگاههاي برنامه ريزي و اجرايي